piątek, 9 listopada 2012

WĘDZONA SZYNKA WIEPRZOWA


Szynkę przygotowałam wg przepisu na „Szynkę królewską”, pomysł jest zaczerpnięty z książki „Domowe kiełbasy i wędliny” autorstwa Zbigniewa Prokopczuka.

1,3 kg szynki wieprzowej
8 dag soli
3 g saletry
1 łyżeczka cukru
3 ząbki czosnku
5 pokruszonych liści laurowych
6 ziaren ziela angielskiego
1 łyżka ziaren czarnego pieprzu
1 łyżeczka kolendry
1 łyżka gorczycy
2 l wody.

Wymieszać sól, saletrę i przyprawy – połowę porcji tej mieszanki zmieliłam w młynku. Umytą i osuszoną szynkę natarłam mieszanką. Następnie pozostawiłam na noc w naczyniu szklanym, w lodówce. Następnego dnia zagotowałam wodę z resztą mieszanki peklującej oraz z posiekanym czosnkiem. Po wystudzeniu, zalewą zalałam szynkę i odstawiłam na 6 dni w chłodne miejsce. Codziennie przewracałam po 2 razy. Szynkę po zapeklowaniu należy osuszyć, umieścić ciasno w siatce wędzarniczej i uwędzić.

Szynkę wędzimy ok. 4godz. w dymie o temp. 35st., następnie przekładamy do wody o temp. 85st. i parzymy przez 1 godz. - utrzymując temp. wody do 90st.. Zestawić z ognia, wystudzić w wywarze, osuszyć.